Tuesday, November 9, 2010

Komitmen dan Fokus




Aku bukanlah seorang ayah yang berpengalaman dan berjaya dalam misi membesarkan dan mendidik anak, malah aku sendiri masih menimba dan mencari-cari sistem, kaedah, petua atau apa saja yang boleh dijadikan panduan dalam mendidik. Tapi status 'tak berpengalaman' tu bukan lah alasan untuk aku gagal memberi yang terbaik kepada anak-anak. Pokok pangkalnya ialah komitmen dan fokus.

Selalu aku tanya diri sendiri:
  • dari 24 jam sehari yang Allah SWT kurniakan pada aku, berapa jam yang aku peruntukkan untuk anak-anak?
  • dari sejumlah RM rezeki yang aku terima setiap bulan, berapa banyak aku peruntukkan untuk pendidikan dan kebajikan anak-anak?

.....dan yang paling penting,
  • dari lebih 100 billion neuron dalam otak aku, berapa peratus yang digunakan untuk fikir tentang insan-insan kecil yang telah Allah SWT amanahkan pada aku?

Aku ingatkan diri sendiri, mendidik anak bukan tugas sampingan, malah itulah tugas dan fokus utama aku sebagai seorang insan yang dah berkeluarga. Memang kita punya banyak komitmen dalam hidup, tapi walau apa pun keadaannya, aku perlu secara aktif mencari jalan supaya fokus utama ni tak terabai.

Setiap anak punya potensi untuk berjaya dengan cemerlang dan perlu diberi ruang dan peluang untuk mengasah dan menggilap potensi dirinya. Tidak wajar dan zalim jika seseorang anak dilabel secara negatif. Setiap anak berhak mendapatkan proses pendidikan yang positif pada awal usianya yang bakal membentuk sahsiah diri dan keteguhan peribadi. Pendidikan agama, merupakan tunjang segala pelajaran yang harus diberikan sebagai landasan kepada proses pendidikan yang lain. Justeru, komitmen dan fokus ke arah memberi pendidikan yang berkesan kepada anak seawal mungkin adalah satu tanggungjawab.

Ibubapa adalah guru yang utama bagi anak. Segala tindak tanduk, pertuturan, gaya bahasa dan sikap yang dipamerkan oleh ibubapa mempunyai kebarangkalian yang sangat tinggi untuk ditiru oleh anak-anak. Dalam keadaan anak masih lagi tercari-cari contoh, tindakbalas, perkataan dan sikap untuk dihadam, apa yang terlintas di depan mata dan terdengar di telinga diserap dengan cepat dalam registry anak-anak. Justeru, komitmen dan fokus dalam mempamerkan tauladan yang baik kepada anak-anak adalah satu tanggungjawab.

Berdoalah semoga Allah SWT mendidik kita untuk mendidik dan membimbing kita untuk membimbing.

No comments:

Post a Comment