Wednesday, January 12, 2011

Tukar Sekolah

Salam buat semua... Hampir dua bulan tak berblog, kalau nak kena beri alasan...memang macam-macam, dari kesibukan year-end closing sampai la kes keracunan makanan, semuanya buatkan aku menyepikan blog ni dari sebarang cerita baru. Apapun, cerita yang terpilih sebagai entry pertama tahun 2011 ni ialah cerita Muaz & Anas tukar sekolah.

Aku & Fiza sebenarnya memang dah agak lama kurang berpuas hati dengan pengurusan sekolah lama tu, bermula dengan pertukaran cikgu yang terlalu kerap kemudian pelaksanaan proses pengajaran yang kami rasakan kurang teratur. Mungkin tanggapan kami salah, tapi atas faktor tu, aku & Fiza mula berfikir-fikir untuk tukarkan Muaz & Anas ke sekolah baru, disamping dapat keluarkan mereka dari 'masalah' sekolah lama, dapat juga diorang rasa environment yang berbeza.

Walaupun keputusan masih belum muktamad, proses mengenalpasti sekolah baru bermula dalam bulan September 2010. Fokus kami ialah tadika Islam yang ada modul khusus untuk bacaan Bahasa Inggeris sebab pada penilaian kami, sekolah lama memang kurang beri penekanan aspek ni.

Selepas buat penilaian terhadap beberapa buah tadika, pada penghujung Disember 2010, alhamdulillah, kami berjaya memuktamadkan keputusan untuk memilih Tadika Umiku Sayang sebagai sekolah baru Muaz dan Anas. Pada peringkat awal Muaz agak sedih sebab terpaksa tinggalkan kawan-kawan di sekolah lama, tapi akhirnya dia faham hasrat ayah dan ibu.

3 Januari 2011, mereka mulakan sesi persekolahan di tadika baru. Alhamdulillah, diorang nampak seronok jumpa dengan kawan-kawan dan cikgu baru. Hari ke hari, nampaknya mereka dah dapat sesuaikan diri dengan persekitaran baru. Harapnya persekitaran baru tu memberikan kesan positif terhadap pencapaian rohani dan akademik mereka. Ayah dan ibu iringi dengan doa semoga kalian membesar sebagai anak yang soleh.

2 comments:

  1. anis pon baru tukar sekolah..tp agak mengecewakan bebanding ngan skolah lama..nanti aku pon nak wat entry utk ni, tp ntah bila hik3

    ReplyDelete
  2. Anis happy tak kat sekolah baru? Muaz & Anas macam okay je.
    xpe...take ur time...aku sentiasa check perkembangan blog kwn2...heheheh..

    ReplyDelete