Friday, August 14, 2009

Perginya Seorang Pejuang : Allahyarham Ust. Asri Ibrahim

Al-Fatihah. Tanggal 13 Ogos 2009 menyaksikan perginya sebutir bintang yang telah sekian lama menyinari persada perjuangan nasyid, Allahyarham Ustaz Asri bin Ibrahim. Mesra dengan gelaran Ust. Asri, beliau merupakan salah seorang 'sifu' yang bertanggungjawab memartabatkan nasyid sebagai wadah dakwah dan perjuangan disamping memberi alternatif hiburan kepada masyarakat.


Secara peribadi, saya mula meminati beliau sekitar tahun 1994 melalui album Munajat (Nadamurni). Itu jugalah merupakan detik terpautnya hati saya pada irama nasyid. Lagu-lagu seperti Munajat, Nun Di Sana Cita-Cita Kita, Sunnah Berjuang, Sifat 20, Marilah Berkasih Sayang dan Bila Nur Melimpah Dihati adalah antara lagu-lagu dendangan beliau yang tak pernah lenyap dari ingatan saya, malah lagu Sunnah Berjuang jugalah yang membawa saya menjadi seorang penasyid pada hari ini.


Peluang mengenali beliau secara dekat melalui beberapa persembahan bersama merupakan kenangan yang sangat menggembirakan. Antara persembahan bersama yang masih segar dalam ingatan adalah Malam Gemilang Seni Dijulang di Pusat Matrikulasi UIA, Malam Kebudayaan Islam di UM dan konsert sempena Konvokesyen UIA. Gema suara beliau yang lunak seakan terngiang-ngiang di telinga. Subhanallah...merdu yang amat.


Walaupun hanya beberapa kali bertemu, saya dapat merasakan keramahan dan tawadhuknya beliau sehinggakan kita tidak rasa janggal untuk berurusan mahupun untuk berbual santai. Takziah saya untuk seluruh keluarga Allahyarham. Semoga Allah mencucuri Rahmat, Maghfirah dan Kasih SayangNya ke atas Allahyarham.

2 comments:

  1. Al Fatihah dan salam takziah....

    aku pun terkejut dan cam x caya jek??? suka nasyid2 nya...

    ReplyDelete
  2. al-Fatihah...rasanya maity ade bergambar dgn allahyarham masa pergi ke konsertnya tahun 1997...nak kena mengorek album. benar alunan suara beliau amat mengagumkan...

    ReplyDelete