Wednesday, May 27, 2009

Ayah Garang...

Ayah Garang...agaknya tu lah label yang Muaz & Anas nampak tertampal kat atas dahi aku ni. Memang ada silap aku, kadang2 aku expect & demand sesuatu yang lebih dari diorang & cepat nak marah kalau diorang fail to meet the expectation. Aku memang sedar kesilapan aku ni, tapi kerapkali kesedaran tu datang selepas aku marah diorang. Ynag pastinya kegarangan tu bukan bermakna aku kurang sayang diorang berbanding Fiza, cuma cara aku tu dikategorikan sebagai garang...

Banyak juga yang dah aku usahakan untuk sekurang-kurangnya kawal kegarangan aku ni, sedikit sebanyak nampak juga kesannya. Walaupun dari semasa ke semasa aku dah berjaya kurangkan kegarangan aku, tapi nampaknya label tu masih lekat pada aku sebab bila aku tanya Muaz & Anas kenapa tak nak mengaji dengan ayah, diorang jawab "ayah garang..."


Ada orang kata elok juga diorang takut dengan aku, sekurang-kurangnya ada orang yang diorang takut. Hmmm...memang ada kebenarannya, sebab ada benda yang ibu suruh dia tak nak buat, bila aku suruh cepat je diorang bertindak... Tapi dari sudut yang lain macam tak fair la pulak, aku ni macam watak Squidward dalam cerita kartun Spongebob, tak glamour. Kesannya, aku dapat rating sayang yang rendah dari diorang...huhuhu...


Apa pun, usaha akan diteruskan untuk menambah elemen kasih sayang yang lebih obvious dalam mendidik Muaz, Anas dan keturunan aku yang seterusnya... Aku mahu diorang rasa nilai kasih sayang seorang ayah yang melimpah ruah, jauh melebihi sayang pada diri sendiri... Semoga suatu hari nanti diorang faham maksud dan niat di sebalik kegarangan aku ni...

26 comments:

  1. ko garang ke che din? ish... aku tengok haritu che din paling sopan santun huhu. ke ko controll abiss hari tu? hehe

    kalau che din garang aku ape ek, garing kot haha

    ReplyDelete
  2. Nak tau garang ke tak tanya la anak Muaz & Anas...hihihi... Kat depan org klu blh aku x nak marah diorg, nnti diorg malu...tp kengkadang terlepas jugak...
    Diorg tu klu ibu dia xde blh je manja2 dgn aku, tp klu ibu dia ada mmg x laku la aku ni...

    ReplyDelete
  3. Che Din, pendapat aku memang kadangkala kita kena garang. Aku pun sampai tahap ringan tangan jugak. Cemana pun ko kena terima hakikat, anak2 ni memng akan lebihkan emak w/pun mak dia garang thp singa...he he he (aku la tu)

    Garang2 aku takat kat mulut jek, tp garang2 somi aku rotan beb. sekali tinggi suara jek, kecut perut. Pastu aku pun tegurlah, jgn lah keras sgt ngan anak, tp lain plak jadinya...anak2 aku pun sambil lewa jek....naik lemak agaknya...he he he....

    Betul kata ko, bila garang ada gak gunanya. Sekurang2nya dia ada gak perasaan takut. Sebut jek terus buat. So pd aku x salah garang, tp garang bertempatle.

    Kata org anak lelaki rapat ngan mak, anak pompuan ngan ayah. Boleh pakai kot teori ni. Cam anak aku, bila kena marah ngan ayah br cari aku...kot x, aku jth no 2 beb. Ayah x berkira, w/pun garang semua yg mintak terus dpt...aku ni kedekut sket...:)

    Pe2 pun, tahniah yek bertambah lg sorang family ko.....aku doakan dpt girl plak...ckp kat Fiza, jg kesihatan....

    ReplyDelete
  4. alamak chedin..garang ke ko? sama dengan persoalan awa, klu chedin ni garang aku ni garing rentung (tambah ckit ayat awa)

    ReplyDelete
  5. Teja: Tenteram ckit ati dengar pengakuan ko, kiranya aku ni bukan la satu2nya makhluk garang tas muka bumi nie...:p. Time kasih la wish utk our third child, meh la join kelab wife aku, preggy mommy club...

    Maity: Kenapa? x percaya? Aku ni ala2 Incredible Hulk, bila dah tuka kaler, lain jadinye...hihihihi...

    ReplyDelete
  6. muaz dan anas comel sgt...sejuk mata memandang...rs nak pcit pp anas tu...huhuuu...semoge dpt baby girl...secantik dan sebaik serta sebijak ibunye...

    ReplyDelete
  7. anas tu ikut ayah dia...heheheh...

    ReplyDelete
  8. mcm tak percaya..cuba acu snap gambar masa bertukar kaler tu..br boleh percaya

    ReplyDelete
  9. chedin3..

    awat garang sgt tu? budak3 tu punya baik perangai sopan santun pon nak garang lagi ke? alamat xmo la bawak anis gi reuni, kompem malu aku..lagipon xmo la masuk bita ada org tuko jd ijau..hik3..

    garang betempat, org dulu garang la anak3 jd orang..;)

    alamatnya, kena dpt girl sorang, baru kureng garangnya tu..:P

    ReplyDelete
  10. uncle...adam nak pecan ni kt uncle...jd ayah yg tegas le jgn garang ngan abg muaz dan abg anas...cian abg muaz ngan abg anas...nanti adik comei dh kuar jgn garang lg tau...ngan adam pun uncle jgn garang au...

    ReplyDelete
  11. Maity: time bertuko kaler tu dh x ingat nk amik kamera...hihihi...

    Qim: Betul apa ko cakap tu, aku tgh berusaha kawal & letakkan kegarangan aku kat tempat yg betul. Hasilnye ada tp label garang tu masih x hilang... Qim, jgn la sampai x nk pegi reu...reu lepas aku xde tuko kaler pn...

    Adam Haikal: Time kasih ingatkn uncle, jnji x garang2 sgt dgn abg muaz & abg anas, klu dpt baby girl uncle lg x garang... Bila la uncle dpt jumpa Adam lg...

    ReplyDelete
  12. Time runion, Che Din le bapak paling mithali sekali...he he he....muas & anas pun pandai cover line, berebut2 mak cik2 semua nk jadikan menantu pilihan...:)

    Next reunion ada ustazah Qim plak, nampak gaya aku kena berlatih bersopan santun le gamaknya...:p

    ReplyDelete
  13. hehehe korang ni garang dgn anak sendiri kira ok. aku ni dgn anak buah pon garang. nasib baik qayyum tak ikut pi reuni haritu, kalau ikut mesti aku tak dpt title cik awe chantik, tros dpt title cik awa jerit haha

    che din, 2 org abang aku, aku tak tau apa ilmu diaorg pakai - anak2 diaorg seme ialah anak ayah. tido kelon ayah, bangun tido cari ayah, nangis cari ayah, nak cebok cari ayah, makan pangku ayah, mlm nak susu cari ayah kecuali yg susu badan la :P. kalau dah mengamuk tu, cuma ayahla boleh pujuk mak tak laku. dah sekolah pon nak buat homework dengan ayah padahal mak dia cikgu. kelebihannya, mak boleh buat kerja rumah dgn tenang. tp kakak ipar aku kata - kadang2 dia kecik hati, jeles gak dia :)

    ReplyDelete
  14. Teja: Masa reu hari diorg xde buat yg pelik2, so xde la aku nk tuko kaler...tp bdk lelaki baya diorg ni mmg lasak ckit, aku la kena byk2 sabar...Niat aku cuma x nak diorg continuously buat yg x elok, takut nnti develop jd attitude...aku kena lebih byk guna psychology...

    Awa: Aku suka tgk ayah yg mcm tu, tp setakat ni blm berhasil nk jd. Klu fikir2 balik aku dulu pn lebih rapat dgn mak, jarang2 berbual dgn bermanja dgn ayah, ada perasaan takut pd ayah. Bila dh besar baru aku realize yg ayah sebenarnye syg sgt kat anak2 dia..cuma dia tak tunjuk secara terang...tak tau la ayah kecik ati tak masa kitorg x manja dgn ayah dulu...tp aku klu blh nk bdk2 tu tau aku syg diorg, willing nk communicate & share masalah diorg dgn aku...usaha akan diteruskan...parenting is my top priority...

    ReplyDelete
  15. chedin...siapa yg x sayang anak...tp tu la..tp kan..masa kecik aku rapat beno dgn ayah. siap tgk sukan olimpik (berjaga malam) sambil makan kari ketam dengan ayah. berdua je. prang lain pakat tdo. bila dh beso dah x rapat dgn ayah. la ni baru nk pupuk semula. rasanya belum terlambat utk aku mesrakan hubungan aku dgn ayah sbb dgn mak mmg dh kamcing sangat. aku nk kamcing dengan ayah n mak. 2-2 sekali...

    ReplyDelete
  16. tahniah utk en din dan puan fiza...
    terima kasih ats segalanya...
    semoga Allah sentiasa berikan y tbaik utk en din dan puan fiza sekeluarga...
    sentiasa dalam lindungan Allah...
    aamiin...

    ReplyDelete
  17. abang2 aku tu menurun abah aku kot. abah aku pon gitu jugak. masa kita skolah kat smka, tiap2 kali aku telefon rumah, mesti terus nak cakap dgn emak. walaupon abah yang angkat akan terus tanya 'abah, mak ada?'

    satu hari mak aku bagi tau abah aku merajuk pasal tu hehehe. tp abah mmg tak pandai borak mcm mak, abanh cuma tanya, dah makan? sihat? duit ada lagi? padahal masa kecik2 aku manja dengan abah berbanding emak tp dah besar asik krisis je dengan abah.

    Sampailah satu hari aku baca novel Azizi Hj Abdullah - Ayahnda - barulah aku faham perasaan menjadi abah. Tapi masa tu abah aku dah meninggal :(

    ReplyDelete
  18. seorang ayah pn mengharapkan dirinya disayangi walaupun dia tak pandai tunjukkan kasih sayang dia. Aku rasa cukup terharu tetiap pagi Muaz & Anas cakap "nak cium ayah..." masa aku hantar diorg pegi sekolah... Dulu dgn arwah ayah, aku start amalkan cium pipi dia bila aku dah keje, tiap kali balik kampung aku buat, nampak kesayuan kt muka dia...

    ReplyDelete
  19. awa nk pinjam buku tu...
    chedin aku mula amalkan cium pipi ayah aku time smkabp. mula3 mmg malu la nk cium pipi ayah aku, ye la dh tua br aku nk sedar. pastu ni aku ada satu persoalan, apa hukumnya cium tangan MIL FIL yg bukan islam? berdosa ke? salah ke?

    ReplyDelete
  20. waa che din.. nampaknya aku tertinggal ketapi senandung malam... tahniah...tahniah... moga dapat anak yg soleh dan solehah... huhuhuhu
    akupun selalu garang ngan tia.. nafis tuh cool jer... tp skrg tia kalau aku garang2 dia trus cium pipi biar aku xmarah dia... tensen aku xleh nak garang2.. sbb dia lagi terer psiko dari aku....

    ReplyDelete
  21. maity: aku pn x sure sgt, tp aku tnya uncle google aku jumpa link nie http://www.shukur.org/v4/component/option,com_smf/Itemid,105/topic,18179.0/. Sori la, aku x tau sgt nk komen byk2...

    rehan: heheheh...apalagi, jom la join wife aku, kesian tia xde kwn...

    ReplyDelete
  22. comelnye ank ko..mesti mom nye cantek ni...;)

    ReplyDelete
  23. sherin: ayah diorg pn comel jugak...heheheh..

    ReplyDelete
  24. che din bukan xmo join fiza cuma aku tunggu Qim balik.. kuikuikui

    ReplyDelete
  25. aku tertinggal bullet train...huwa!!!!!!

    Che din, garang sebab nak mendidik takper...aku garang ngan anak, tu sebab aku kata cam tuh :)

    paling penting cara ko cover balik kegarangan tuh..cth : aku marah haziq and wawa sebab dia suka gaduh..bila dah bagi pelepuk sorang satu, aku mintak diaorang salam (hugs each other), and salam tangan aku..and say sorry to mama...then keep reminding sebab aper aku marah...tu sebab, aku still no 1 di mata diaorang..w/pun garang kalahkan cipan..

    ReplyDelete
  26. rehan: apa kena mengena ko nk pregnant dgn qim?? konfius aku....

    mai: cipan garang eh? aku pn selalu gak cover mcm tu, suruh diorg mintak maaf & aku pn mintak maaf kat diorg klu aku terlebih marah..citer kt diorg aku marah sbb syg. hmm...maybe pelepuk ko tu ringan je, diorg x rasa pn kena pelepuk...aku skrg pkai rotan, try my best utk pukul kt kaki...

    ReplyDelete