Friday, June 19, 2009

My Life as a 'Mr. Mom'

Hampir genap dua minggu Fiza ke Jepun, tinggal lebih kurang 14 hari lagi dia nak balik & selama itu juga lah aku kena jadi 'sura rumah'. Banyak yang aku belajar dari apa yang dah aku lalui dalam masa dua minggu ni...masa aku boleh dikatakan terisi sepenuhnya start dari pukul 5.45 pagi sampai ke 11 malam.

Seawal pukul 6 pagi lepas solat Subuh, aku iron baju aku & Muaz (dah lamanya tak iron baju...), nasib baik dulu aku duduk hostel so skill gosok baju tu ada la... Lepas tu aku kejutkan Muaz & Anas, mandikan & siapkan diorang. Muaz & Anas pun tau yang ayah diorang ni tak le sesabar ibu, so cepat je diorang bangun tido kalau aku kejut. Sementara menunggu aku bersiap & mengemas, diorang layan la channel 611, tengok Backkom & Jayjay The Jetplane. Pukul 7.30 pagi, baru aku hantar diorang ke sekolah & terus ke office...kalau ada sesapa terserempak dengan aku overtake kat jalan tu mintak maaf la bebanyak sebab masa yang aku ada tu memang cukup-cukup untuk sampai kat mesin 'punch-card' pukul 7.59 pagi....heheheheh...

Sebelah petang, aku ambil diorang kat sekolah lebih kurang pukul 6 petang. Sebelum sampai rumah aku carikan la apa-apa untuk diorang minum petang. Sampai rumah terus ke dapur buat air. Kalau rasa rajin aku masak la jugak...tapi kalau kena angin malas...makan kat luar je la jawabnye... Lepas Maghrib, aku ajar Muaz & Anas mengaji, kengkadang aku suruh je Muaz tolong ajar adik dia ngaji...bukan apa, saje nak bagi Muaz rasa tanggungjawab pada adik & Anas ada rasa respect kat abang dia. Lepas mengaji aku ajar Muaz buat homework. Saki baki waktu malam aku habiskan dengan kerja-kerja 'sura rumah', settlekan kain baju dari membasuh sampai lipat, basuh pinggan & kemas rumah...nasib baik Muaz & Anas boleh cooperate tolong sikit2...

Walaupun pada awalnye aku agak kekok dengan sesetengah kerja yang aku jarang buat (lipat baju, sidai kain), tapi lepas beberapa hari, alhamdulillah...aku dapat sesuaikan diri. Memang dari awal masa aku izinkan Fiza nak ke Jepun tu, aku dah challenge diri aku untuk commit dengan kerja-kerja ni. Sekurang-kurangnya aku lebih sedar tentang betapa letihnya jadi seorang surirumah apatah lagi jadi working housewife. Mudah-mudahan keringanan tulang aku ni berterusan sampai Fiza dah balik nanti....

17 comments:

  1. Tahniah Che Din....bukan senang kan jd orang umah ni....keje, keje dan keje....tu yg nampak tangan buat keje...lom nampak yg dlm kepala dok fikir macam2....

    Kira bertepatan sekali lah ngan situasi ko yg ditinggal isteri ni...he he he...Selamat hari Bapa Che Din...banyak2 bersabar yek!!!!

    ReplyDelete
  2. heheheheh....thanks Teja, dapat la aku menyambut hari bapa dengan cemerlangnye....

    ReplyDelete
  3. Tahniah jugak chedin...n selamat hari bapa dan sura rumah...
    macam adik aku ckp (masa dia menumpang rmh aku dlu)...k maity x penat ke balik keje pastu terus buat keje rumah, x henti3....aku ckp nnt ko kawin br ko tau :D

    ReplyDelete
  4. Thanks Maity....tu la, bila dua2 keje, sama2 penat, mmg sepatutnya suami kena bantu wife wat keje umah atau at least tlg uruskan anak2...klu x mmg kesian kt wife...

    ReplyDelete
  5. pergh tabik toing3 la..mudah3an bekekalan la ghajin tu..jgn tunggu bini xde aje..;)

    ReplyDelete
  6. Salam...
    Teja, Mia n Qim...hubby aku nih mmg ringan tulang...cuma aku diarahkan buat senarai tugas jek utk dia sbb kkdg dia x prsn aku tgh bsilat...heh2...tp ms aku xde nih dia dh nmpk dgn lebih jelas la kot senarai tugas seorg suri rumah...huhu...
    Buat ayang...thanks for ur support n tenderness...luv u so much...;)

    ReplyDelete
  7. selamat haru bapa... aku suka hadiah hari bapa tuk ko kali ni.. hehehehehe...
    sesekali ok gak bapa2 sekelian ditinggalkan2 para isteri... hehehehehe

    ReplyDelete
  8. fiza: hihihi...segan la pulak yang...somi2 diorang nie rerajin belaka...

    qim & rehan: thanks...insya-Allah aku azam nak teruskan...lg la tgh musim2 mabuk nie...heheheh...

    ReplyDelete
  9. wah tahniah chedin. n hepy fathers day k..xthn aku tgk ko basuh pggn siap ngan uniform yek..;p

    ReplyDelete
  10. thanks sherin...segan la korang ni tahniah2, fikir2 balik, yg aku buat ni kira sikit je...nnti bila anak2 dah besar pnjang, lg mcm2 perkara nk kena urus...

    ReplyDelete
  11. tahniah utk bapa cemerlang tahun ini...
    hmm buat E.D. as mr. mom...
    hope kak fiza blk nnti, E.D still leh jd mr. mom lg eh...

    ReplyDelete
  12. heheheh...thank eitanymous, xde cemerlang mana pn, just buat apa yg akak awak tu biasa buat... mudah2an nnti susut nilainye x berapa banyak...

    ReplyDelete
  13. Waaa abg dinG jadi sura rumah..tapi aku yakin abg dinG cekap menjalankan kerja2 rumah berdasarkan pengalaman zaman dok hostel dulu....tabik spring untuk abg dinG kita

    ReplyDelete
  14. Thanks Abe Nije, sudi berkunjung...
    masa kat hostel dulu setakat masak nasik, buat teh o dgn milo pandai la...heheheh...
    Abe Nije pn mesti selalu kena tinggal dgn Dr. Karimah kn??? Mesti dh expert jd sura rumah...hihihihi....

    ReplyDelete
  15. setakat bihun goreng tu bleh la abg dinG weh.Sup kaki kaw mcm dulu2 makan kat rumah ko tak dapek la nk buat. Aura x sampai lagi

    ReplyDelete