Monday, March 2, 2009

Seorang Anak, Suami dan Ayah

Salam...agak lama jugak tak berposting kat blog nie, mungkin sebab terlalu excited jumpa kawan-kawan lama kat Facebook. Walaupun setakat nie belum terkesan sangat dengan krisis ekonomi, akhir-akhir nie kepala sentiasa berserabut dengan keadaan politik yang sentiasa panas dan suam. Entah la kenapa aku concern sangat padahal aku tak terlibat secara langsung dengan mana-mana parti. Untuk nak menenangkan kepala aku nie baik aku fokus pada kehidupan aku sendiri; peranan dan tanggungjawab terutamanya sebagai seorang anak, suami dan ayah.

Kalau difikirkan dah banyak perubahan tentang tanggungjawab aku sebagai anak. Dulu aku dijaga, sekarang kewajipan aku menjadi penjaga. Dari seorang yang dilindungi, kepada seorang yang wajib melindungi. Selepas pemergian arwah ayah, semakin kuat rasanya nak mencurahkan segala yang terdaya pada mak. Walaupun tak seberapa, semoga aku dapat buat dia bahagia...


Bila renung wajah Fiza, tertanya-tanya dalam hati ni, apa nilai seorang suami dimata dia? Adakah aku dah berjaya buat dia melihat aku sebagai suami yang mampu membimbing dia dan keluarga? Memang diri aku ni banyak kekurangan, tapi itu tak boleh nak dijadikan alasan untuk tak beri yang terbaik pada keluarga. Melihat pada perkembangan Muaz dan Anas, rasa cuak juga takut-takut I do not serve as what they deserve... Maklumlah budak zaman sekarang ni advance, tak boleh nak ikut macam zaman aku dulu...psikologi kena lebih... Tu yang kalau orang tanya bila nak tambah lagi satu, susah nak jawab... kena bersedia mental, fizikal dan rohani... Bukan apa, takut hilang fokus. So buat masa ni, pause lah dulu...

10 comments:

  1. chedin, aku datang melawat...

    hmm bila dah jd ayah n suami,baru la rasa tergalas tanggungjawab yg beso utk keluarga kan..kalo x, x brape sensitip. sama la ngan org yg menulis comment ni hehehe..

    tahniah chedin, semoga jg suami n ayah yg terbaik..

    ReplyDelete
  2. chedin aku datang.....

    semakin kita semua dewasa.. smakin bayak tanggungjawab yang tergalas dibahu kita...

    apa yang penting kita cuba yang terbaik...

    ReplyDelete
  3. salam din.. nak tambah lagi satu sementara masih muda ni ler..nanti da tua macam i tak larat nak jaga da.. anyway salam to fiza..

    BIB

    ReplyDelete
  4. che din...
    aku singgah..;)
    smoge bjaye jd ank, ayh n suami yg baik..amin...

    ReplyDelete
  5. Terima kasih bebanyak atas komen & nasihat...insya-Allah, kita sesama kongsi pengalaman & pengetahuan. Pasal tmbah lg satu tu, klu ada rezeki, x le lama sgt...

    ReplyDelete
  6. chedin aku pon datang menjengah...
    aku belum ade kesempatan menjadi ibu cuma baru berkesempatan menjadi isteri baru...

    ReplyDelete
  7. Maity, tahniah coz berjaya jadi isteri saudara baru... Semoga Allah kurniakan korang cahayahati yang soleh dan solehah...Amin.

    ReplyDelete
  8. Slm, Chedin...
    ni blog personal seorg lelaki yg aku baca selama ni aku cuma bc blog org2 yg sibuk jd jutawan internet. Selain bc blog Wak Lan yg bunga2 bahasanya...
    Mudah2n ko jd ayah terbaik utk anak2 n suami terbaik utk isteri ko

    ReplyDelete
  9. Din ko pause tu mcmana? Ada button ke?....muahahaha (soalan nakal ni)

    ReplyDelete
  10. abe nije lg expert bab pause2 nie...dah taraf sifu tu...heheheh

    ReplyDelete